Селекцията ще развълнува българската публика с неочакван поглед върху глобални теми, като социалната изолация, икономическата миграция и екологията, както и върху интимни въпроси за любовта, насилието и личната биография. Срещата между артисти и зрители ще бъде поле за обсъждане на най-горещите сегашни проблеми и въпроси на универсалния и обединяващ език на сценичното изкуство.ред акцентите в програмата е първото в България онлайн представление Homecoming на германската театрална компания machina eX (Германия), които изследват пресечната точка между театъра и компютърните игри от 2010 насам. В тази “театрална игра от вкъщи” зрителите ще се потопят в една алтернатива на сегашното време – есента в дългата година на пандемията. Млада жена се завръща в родното си село, защото вече не може да си позволи наема в големия град. Агенция изпраща дебели писма до всички европейски домакинства, за да направи оценка на устойчивостта на населението по време на криза. А в интернет възниква движение, което възхвалява доброволното себеотрицание като начин на живот, алтернативен на копнежа по релаксация. В „Homecoming“ зрителите* си остават вкъщи. От там те се отправят да изследват една история, която достига далеч отвъд собствените им четири стени, в познати и далечни пространства в интернет, представления на живо и чат сесии.
Пряка връзка с тазгодишното мото на фестивала “ЕКО/ЕГО система” има и хумористичният еко пърформанс “7 обещания” (САЩ/Белгия/Великобритания). В него двама екопроповедници призовават публиката да превърнат думите си в действия. Знаем, че неминуемо стоим пред екологично бедствие, но въпросът е: защо стоим със скръстени ръце? „7 обещания“ разглежда тези проблеми с чувство за спешност и хумор. Това високо приспособимо шоу досега е играно на улицата, пред дипломати и посланици и в контекста на многобройни екологични конференции. На ACT Фестивал за свободен театър всички ще могат да се присъединят към него за една вечер и да променят света… с допълнително връхновение – безплатен алкохол! Съвременните глобални теми присъстват в българо-немската копродукция A Better Life, базирана на изследване на мотивацията, развитието и значението на потоците от хора, които се местят в друга държава в търсене на по-добър живот. Фокусът е върху историите на възрастни немски граждани, живеещи в бедност, които се преместват в България, и млади българи, установили се в Германия, за да работят в областта на медицината и социалните услуги. Тримата автори и изпълнители Ива Свещарова, Вили Прагер и Мартин Щиферман, питат какъв може да бъде по-добрият живот, какво би трябвало да направим, за да го постигнем. Темата за личната история присъства и в автобиографичния пърформанс на Ана Мендеш „Автопортрет“ (Португалия/Великобритания/Швеция) . С течение на годините авторката събира детайли от личния си живот и си поставя въпроса за ролята, която играе наследството в нашия живот. Интимното изследване “Целувката и Пиета” (Каталуния/Испания) е творба за тънката линия, разделяща любов и омраза, секс и прегръдка, насилие и нежност. Танцовият спектакъл е дует, път на двама души през самота, отчаяние и нежност. По особен начин образите на любовта и страданието обединяват историята на човечеството: прегръдката, която утешава, и тази, която носи смъртта. Вторият танцов спектакъл от Каталуния/Испания Crash също разглежда любовта като среща между две тела. Този път обаче те не разказват история, а пресъздават един момент във времето, когато две души се обединяват, за да се разтопят в едно, но и да се изгубят и разделят на части. Постановката се играе изцяло под открито небе. Пълната международна програма на десетия ACT Фестивал за свободен театър.